Disciplină și rigurozitate în cockpitul F-16, dincolo de istorie și conjunctură

În inima Transilvaniei, la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii, acolo unde sunt la datorie unii dintre piloții de vânătoare ai României, locotenent-comandorul Romina Mîrza și-a început misiunea la Escadrila 48 Vânătoare.
A intrat în istorie ca prima femeie pilot pe avionul F-16 din România – un titlu pe care îl poartă cu o liniște profundă, ca pe un pas inevitabil al destinului. „Faptul că sunt prima femeie care zboară această aeronavă nu a fost neapărat un obiectiv al meu, ci o situație de conjunctură”, mărturisește ea. Ceea ce contează cu adevărat, insistă pilotul, stă dincolo de orice recunoaștere: în disciplină și în rigoarea „ritualurilor” ce definesc fiecare misiune ca pe un exercițiu de maximă eficiență operațională. De la cele două ore de pregătire meticuloasă înainte de zbor până la disecția fiecărei secunde în timpul analizei de după misiune, viața în cockpitul F-16 este o rutină din aceea bună, rutina preciziei stricte, a disciplinei constante, a atenției sporite și a controlului ferm. Și, pentru Romina, onoarea adevărată nu e scrisă în titluri, ci în integritatea cu care operează acolo, la înălțimi, unde fiecare misiune contribuie la apărarea flancului estic al NATO.
Vă invităm să citiți ceea ce a declarat pilotul Romina Mîrza în cadrul unei emisiuni de televiziune.

M-ați găsit astăzi în Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, în prima mea zi de muncă în cadrul Escadrilei 48. Așa că vă voi detalia o zi de pregătire a unui pilot din cadrul cursului pe care tocmai l-am încheiat, deoarece încă nu mi-am început efectiv activitatea în cadrul escadrilei.  
Revenind la ideea unei zile de muncă în cadrul Centrului European de Instruire F-16 – European F-16 Training Center – din Baza 86 Aeriană, aceasta începe în general cu pregătirea misiunii. În cadrul acestei pregătiri, avem unele documente de completat. Executăm apoi briefingul de misiune, care începe cu două ore înaintea decolării. În cadrul briefingului sunt detaliate toate tehnicile, tacticile, procedurile, situațiile neprevăzute, precum și mai multe cursuri de acțiune – efectiv tot ceea ce se poate întâmpla pe parcursul zborului. 
După briefing, urmează partea de echipare și deplasare către aeronavă, zborul efectiv, iar după zbor, debriefingul – o etapă esențială a pregătirii noastre, deoarece în cadrul acestuia facem practic analiza misiunii, tragem lecții învățate și identificăm ce trebuie să schimbăm pentru a performa mai bine în următoarea misiune.  
Atâta timp cât fiecare își execută elementele trecute în fișa postului și responsabilitățile la locul de muncă, nu contează că ești femeie sau bărbat. Faptul că zbor avionul F-16 este o reușită personală și o mare bucurie pentru care am muncit în ultimele 10 luni. Faptul că sunt prima femeie care zboară această aeronavă nu a fost neapărat un obiectiv al meu, ci o situație de conjunctură. Mă bucură, dar onoarea reprezintă acțiunea cu integritate și respectarea valorilor țării și valorilor militare, chiar și atunci când nimeni nu te privește.  
Din punct de vedere al disciplinei, o consider esențială, pentru că rigurozitatea te ajută să iei decizii rapide atunci când este necesar. Iar spiritul de sacrificiu cred că este capacitatea de a pune binele colectiv în detrimentul confortului personal sau chiar al vieții personale.  
Faptul că suntem parte a Alianței Nord-Atlantice și că am terminat această etapă de pregătire în evoluția mea profesională o foarte mare responsabilitate. Mă obligă la o pregătire continuă, atât teoretică, fizică și psihică, mă obligă să fiu mereu informată și adaptată la prezent, pentru că tehnica pe care o operăm acum ne permite cu adevărat să protejăm flancul estic și să lucrăm îndeaproape cu partenerii NATO.  
Evoluția mea profesională a venit cumva firesc, o etapă după cealaltă. Îmi doresc în momentul de față să îmi perfecționez pregătirea, să obțin cât mai multe calificări în zbor pe aeronava F-16 și îmi doresc să colaborez cât mai bine cu actuala echipă, din care fac parte – Escadrila 48 Vânătoare din cadrul Bazei 71 Aeriană.

Mai târziu, în cursul lunii iunie, Romina Mîrza a declarat: 

„Am trecut prin toată gama de misiuni pe care le poate executa F-ul 16. Am început cu pregătirea inițială, apoi pregătirea pentru misiune, iar apoi am obținut calificarea Basic Mission Capable. Este o reușită personală și o mare bucurie.”

Declarația pilotului Romina Mîrza a apărut în emisiuniea Pro Patria din data de 18.05.2025
Foto: Bogdan Pantilimon | BIRP/SMFA