Interviu cu comandantul Bazei 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu“, general de flotilă aeriană Cătălin Micloș
Domnule comandant, ați crescut ca militar şi pilot în Baza 71 Aeriană. Sunteţi un produs al acesteia. Acum sunteți la comanda marii unități de aviație transilvane. Ce reprezintă aceasta și oamenii de aici pentru dumneavoastră?
Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu“ este, aşa cum bine ați spus, școala care a creat o bună parte din ceea ce sunt azi. Este locul în care am pășit ca tânăr pilot de MiG-21 LanceR. Azi, aici, construim prezentul cu avioane F-16 Fighting Falcon și elicoptere IAR-330 Puma și SOCAT, dar planificăm și viitorul cu F-35. În ceea ce privește oamenii acestui loc, lor li se datorează ceea ce reprezintă Baza 71 Aeriană azi.
Aţi fost pilot de MiG-21 LanceR şi acum de F-16. Cum a fost trecerea de pe o aeronavă pe alta şi ce rămâne în sufletul dumneavoastră?
Într-adevăr, am pilotat MiG-21 LanceR o bună parte a carierei mele. Este avionul care mi-a dat cea mai mare parte din experiența acumulată ca pilot. Bineînțeles, F-16 a fost un vis devenit realitate, un pas uriaș înainte, atât pentru mine personal, cât și pentru Forțele Aeriene Române pentru că F-16 nu este doar un avion, ci este schimbarea.
Sunteţi printre vârfurile Programului avion multirol al Forţelor Aeriene Române. Unde ne aflăm la momentul acesta şi ce etape mai sunt de parcurs?
După zece ani de la începutul programului F-16, avem Escadrila 53 Vânătoare a Bazei 86 Aeriană, care și-a dovedit succesul, executând o gamă largă de misiuni, atât în România, cât și în cadrul unor misiuni externe, având deja piloți și personal tehnico-ingineresc cu o bogată experiență. Este o structură solidă rezultată din eforturi depuse încă de la începutul programului. Azi, la Câmpia Turzii, suntem în plin proces de construcție a Escadrilei 48 Vânătoare, cea de-a doua escadrilă dotată cu F-16 în cadrul Forțelor Aeriene Române, toate acestea fiind urmare a livrării celor 32 de avioane F-16 din Norvegia, începând cu toamna anului 2023. Bineînțeles, pe lângă tehnică și aeronave, ne concentrăm pe foarte multe alte aspecte, cum ar fi instruirea personalului, atât a celui navigant, cât și a celui tehnic, dezvoltării infrastructurii de aerodrom, remodelarea spațiului aerian, modernizarea și actualizarea proceselor de sprijin logistic și de planificare a operațiilor aeriene etc.
Baza 71 Aeriană este în plin proces de modernizare, dar în acelaşi timp găzduieşte şi structuri NATO, permanent sau dislocabile pe perioade scurte. Cum se îmbină toate acestea, la care se adaugă și instrucţia zilnică?
Misiunile, sarcinile operaționale din zona de responsabilitate, instrucția zilnică sunt variabile pe care le luăm în calcul în fiecare moment, pentru stabilirea corectă a priorităților în atingerea obiectivelor. Vă puteți imagina în cadrul Bazei 71 Aeriană activități foarte intense, mai ales că avem în responsabilitate două escadrile de elicoptere, una de transport, cealaltă de atac, ce execută misiuni, în mare parte, în sprijinul altor categorii de forțe, plus o escadrilă de F-16 în plin proces de operaționalizare, cu toate provocările acestei faze. De asemenea, executăm misiuni de sprijin în folosul tuturor detașamentelor străine dislocate la Câmpia Turzii și toate acestea concomitent cu dezvoltarea infrastructurii bazei pentru o operare eficientă a aeronavei F-16.
Ce s-a îndeplinit din visul sublocotenentului Cătălin Micloş când păşea pentru prima dată pe aerodromul transilvan. Ce mesaj aveţi pentru tinerii care vor să vină aici?
Mare parte din acel vis a devenit realitate. Sunt însă multe alte lucruri de făcut. Este important să știm încotro vrem să mergem și să fim consecvenți. În ceea ce-i privește pe tineri, ei sunt cei ce vor finaliza construcția acestei baze și vor opera avioanele F-35 la Câmpia Turzii. Deci, să se pregătească, să aibă atitudinea potrivită, pentru că viitorul acesta este chiar mâine.
Sunteți în plin proces de schimbare a generațiilor. Cum sunt tinerii care vin din spate și cum realizați transferul de experiență către aceștia?
Într-adevăr, Baza 71 Aeriană este într-un proces de schimbare profundă. Aş spune că este mai degrabă un proces de schimbare la nivel de infrastructură şi tehnică militară. Aşa cum ne place să spunem: este cea mai bună perioadă din istoria bazei. Investiţiile în noile facilităţi şi exploatarea aeronavei F-16 la Câmpia Turzii produc schimbări fundamentale la care noua generaţie se adaptează excepţional. Mai mult decât atât, F-16 vine în Baza 71 Aeriană cu reguli şi proceduri foarte clare, transferul de cunoştinţe şi experienţă realizându-se coerent şi facil.
De ce ar veni un tânăr locotenent, maistru militar, subofițer să lucreze în Baza 71 Aeriană?
Este foarte simplu. Pentru că Baza 71 Aeriană este cea care asigură securitatea spaţiului aerian în nord-vestul României. Pentru că la Câmpia Turzii şi la Giarmata zboară elicoptere de luptă şi avioane de vânătoare sau poate pentru a lucra într-o bază aeriană cu facilităţi moderne. Nu peste mulţi ani, la Câmpia Turzii se va exploata aeronava de generaţia a V-a, F-35 şi cu siguranţă cei ce-şi doresc acest lucru vor fi parte din ceea ce numim viitor.
Ce înseamnă, pentru militarii Bazei 71 Aeriană, participarea la exercițiile naționale și lucrul în mediul internațional?
Este unul dintre obiectivele de instrucţie pe care ni le impunem în fiecare an: participarea la exerciţii naţionale şi internaţionale. Este modalitatea prin care fiecare subunitate îşi validează sau eventual ajustează tehnicile, tacticile şi procedurile antrenate. Totodată, în special pe timpul exerciţiilor cu parteneri NATO, militarii au oportunitatea de a crea legături solide, încredere, experienţă. Toate acestea vor sta la baza îndeplinirii unor misiuni sau cooperări viitoare.
Text: Lucian Irimia