Page 31 - CER_SENIN_nr_4-2017

Basic HTML Version

fiind înfazadeprototipcu100deore
dezborefectuate. Specialiştii francezi
de laAerospaţialeau fost primii care
au cercetat elicopterul IAR-317 după
amplasarea înparcul static la salon.
Comentariile au fost favorabile, cei
mai mulţi fiind surprinşi de această
realizare. Pentruaprobareademons-
traţiei oficiale în zbor la salon a fost
necesară testarea în zbor de către
serviciile oficiale franceze la C.E.V.
(Centrul de Încercări în Zbor) de la
Bretigny. Comentariul specialistului
francez cu privire la comportarea în
zbor a elicopterului a fost foarte
favorabil şi a comunicat aprobarea
includerii înprogramuldezbor înfaţa
publicului.
Dinprimazi reprezentanţiipresei
de specialitate practic de la toate
revistele de specialitate din Franţa,
SUA, Anglia, R.F.G, Elveţia au cerut
detalii asupra caracterisicilor, a pro-
ducţiei şi desfacerii pepiaţăaelicop-
terului.Astfel:
Buletind’information
del’EtablissmentdeMarignae,31mai
1985publicafotografiaelicopterului
IAR-317 cu menţiunea „ce zvelt este
elicopterul Aloutte III românesc în
versiuneabiloc-antitanc şi deatac la
sol;
Flight International ShowDaily,
din3 iunie1985, publicao fotografie
aelicopteruluiarătându-secăelicop-
terul de atac românesc IAR-317 are
la bază platforma elicopterului
Alouette III;
Show Daily din 7 iunie
1985 publica un articol însoţit de o
fotografie, încaresespunea: „Din faţă
seamănă cu A129 Mangusta, din
spate seamănă cu Alouette III
Aerospaţiale din care a derivat fiind
un redutabil distrugător de tancuri.
IAR-317 prezentat în premiera la
Paris-LeBourget1985demonstrează
cumunelicopterantitanc tipicpoate
deriva dintr-un aparat conceput
pentru transport şi constituie o
dovadăpalpabilăaiscusinţei tehnice
aIndustrieiAeronauticedinRomânia;
Paris Reviewpublicao fotografie şi
un articol din care rezulta că:
„Fabricantul de aeronave român, ce
produce de mai multă vreme şi eli-
coptere AEROSPAŢIALE în licenţă, a
prezentat la Le Bourget o variantă
concepută local a elicopterului
Aloutte III cu post de pilotaj pentru
două locuri, conceput pentruatac la
sol şi alte misiuni. La expoziţie a
prezentatprototipul01IAR-317Airfox,
care a venit la Paris având la activ
100deoredezboruri de încercare, de
la primul zbor din anul 1984” ;
Aviation week&space tehnology,
15 iunie1985, prezintăofotografie în
zborul demonstrativdesfăşurat laLe
Bourget şi un comentariu din care
rezultacăaeronavaa fost concepută
pornind de la nucleul alcătuit de
transmisiaprincipală, sistemul rotor
şi turbomotorul elicopterului
AEROSPAŢIALESA-316Alouette III pe
careICABraşovl-afabricatsublicenţă
încă din 1971. Specificaţia tehnică şi
peformanţeledebazăaleaparatului
sunt similare cu ale elicopterului
Alouette III, inclusiv greutatea
maximă de decolare de 2200 kg;
Interavia nr.10/1985, în articolul
despre Elicoptere de atac foarte
uşoare faceoanalizăcomparativăa
opt elicoptere din această categorie
arătând că aparatul românesc se
„sprijinăpeobazătehnicăextremde
solidă, ceaamiilordeAlouette III care
zboară de ani buni pe toate cerurile
lumii
”.
Astfel, elicopterul IAR-317 Air­
fox a produs o serie de reacţii
favo­rabile în presa internaţională,
ceea ce i-a făcut pe constructorii lui
săfie încrezători înviitor şi gândeau
la dezvoltarea lui prin montarea a
două motoare. A fost luată în dis-
cuţie reconversiaflotei deAlouette
III în IAR-317 Airfox.
STOPAREA PROGRAMULUI
Dinpăcatetoateplanurileau
fost risipite de un ordin venit
direct de la Nicolae Ceauşescu
prin care s-a sistat producţia
elicopterului de atac românesc.
Am presupus că motivele care au
stat la baza acestei decizii au fost
denaturăpolitică, deoarecevecinul
de la răsărit (URSS) nuaagreat ideea
dezvoltării acestui proiect şi pentru
afimai convingatori, auvenit cuun
program de implementare în
România a fabricării elicopterului
utilitar KA126. Se pare că motivele
care i-audeterminat pe sovietici să
fabrice la Ghimbav-Braşov acest
elicopter au fostmaimult denatură
„strategică”. În acest fel ei aveau
acces la tehnologia vestică folosită
la fabricarea elicopterelor Puma şi
Alouette. Şi prin încărcarea cu
co­menzi foarte multe a capacităţii
deproducţiede laBraşov învederea
realizării elicopteruluimultifuncţio-
nal KA126, numai exista posibilita-
tea de a se lucra şi la dezvoltarea
Airfox-ului. Probabil nici francezii
nuau fost încântaţi deperspectiva
realizării Airfox-ului, pentru că
existaposibilitateaca IARsăcâştige
o piaţă de comenzi pentru recon-
versia elicopterului Alouette III în
elicopter de atac. Cert este că
imediat după Salonul Aeronautic
Internaţional Paris - LeBourget1985
s-a luatdeciziastopării programului,
sugerându-se chiar dezmem-
brarea singurului exemplar de
el icopter IAR-317 Ai r fox
construit
. Din fericire, acest lucru
nu s-a întâmplat, prototipul fiind
păstrat înhangar, nemaifiind folosit
până la Revoluţia din 1989.
PERIPEŢII LA REVOLUŢIE
Specialiştii de la ICA-Braşov nu
renunţaseră la ideea realizării unui
elicopter de atac şi în anul 1989
Airfox-ul a fost repus în funcţiune.
LaRevoluţieera înstarede funcţio-
nare, aşa că a îndeplinit misiuni de
zbor în zona Braşovului.
Având o
formăciudatăşinese­mănândcu
niciunul din elicopterele din
dotarea armatei române, mulţi
militari de la sol au crezut ca
aparţine teroriştilor
. Din acest
motiv îndatade24decembrie1989,
în jurul orei 10, în zona depozitelor
de combustibili de la Cristian, s-a
tras asupra lui fiindnimerit în şapte
locuri degloanţedecalibrumic. Au
fost atinse grinda de coadă, palele
rotorului şi fuzelajul. Unul din
gloanţe s-a oprit chiar în scaunul
pilotului. Elicopterul a reuşit să
aterizeze, cei doi piloţi, Miron
RÂNDETEANşiMERLUŞCĂscăpând
nevătămaţi. Acesta a fost ultimul
zbor al elicopterului IAR-317Airfox.
TECHNICAL DATA
FOR IAR-317
Crew:
2
, engine:
1 x Turbo­
meca “Artouste” IIB
rated at
640kW
, main rotor diameter:
11.02m
, fuselage length:
12.64m
,
height:
3.00m
, take-off weight:
2200kg
, c r u i s i ng speed :
190km/h
, hovering ceiling, OGE:
1520m
, range:
525km
, armament:
2 x 7.62mm machine-guns, 4
anti-tank missiles
Prototipul cu numărul de bord
01 se află la această dată în patri-
moniul Muzeului Naţional al
Aviaţiei Române, fiind adus de la
fabrica S.C. IAR S.A. Ghimbav
Bra­şov de către personalul
Muzeului Naţional al Aviaţiei
Române şi Statului Major al For­
ţelor Aeriene.
În prezent, la Braşov au mai
rămas ca amintire doar machetele
la scară redusă.
Se cunoaştemai puţin despre
discuţiile purtate în anul 1984 la
I.C.A. Braşov privind posibilităţile
de realizare ale variantelormilitară
biloc şi civilă cu 6-8 locuri.
Neculai Banea, actualul
director general al S.C. I.A.R.-S.A.
Braşov, referindu-se la acest eli-
copter declara:
„Elicopterul uşor de
atac IAR-317 Airfox, construit în anii
1984-1985 la ICA–Braşov a fost unul
dintre cele mai spectaculoase
proiecte realizate de Industria
Aeronautică din România. A fost
gândit pentrua duce lupte antitanc
şi urma sădevinăelicopterul deatac
al armatei române. După Salonul
Aeronautic Internaţional Paris-Le
Bourget 1985de la celmai înalt nivel
al statului român s-a luat decizia
de oprire a producţiei.
După 1968, România a consi-
derat cădepinde preamult deURSS
şi a decis să dezvolte propria
industrie de armament. Astfel,
România a intrat în cooperare cu
Franţa, realizând sub licenţă elicop-
terele Puma şi Alouette III. Eram
singura ţara din Tratatul de la
Varşovia care avea îndotare elicop-
tere compatibile cu cele ale NATO.
Ruşii bineînţeles că nu agreau
această situaţie şi exista posibilita-
tea ca prin programul propus de ei
de realizare la ICA-Braşov a elicop-
terului KA126 să se fi urmărit două
aspecte: accesul la tehnologia din
vest şi stoparea fabr icaţ iei
Airfox-ului”
.
În anul 1995, la 10 ani de la
realizarea Airfox-ului, a reapărut
ideea construirii unui elicopter de
atac românesc prin proiectul eli-
copterului de atac denumit
AH-1Ro Dracula în cooperare cu
Bell Helicopter Textron din S.U.A.
Din păcate şi proiectul AH-1Ro a
fost abandonat.
Începând cu data de 25 octombrie
2017, elicopterul IAR-317 Airfox
nr.1 poate fi admirat la Muzeul
Naţional al Aviaţiei
ISTORIE
|
31
CER SENIN
Nr. 4 (151)
2017
w w w . r o a f . r o
INTEGRITY – COMMITMENT – TENACITY