Page 30 - CER_SENIN_nr_4-2017

Basic HTML Version

ÎntimpulRevoluţieidin1989,
pe cerul Braşovului a zburat un
elicopter ciudat carenusemăna
cu tipurile de aeronave din
dotarea armatei.
Elicopterul era
vopsit în culori de camuflaj, fiind
înmatriculat cu însemnele specifice
armatei române. Elicopterulmiste-
rios a survolat oraşul Braşov şi
zonele învecinate, provocând
îngrijorareamilitarilorde lasol, care,
neputând să-l identifice au consi-
derat că aparţine teroriştilor şi au
deschis focul asupra lui. Elicopterul
era prototipul IAR-317 şi a fost lovit
de gloanţe de calibru mic în şapte
locuri, dar a reuşit să aterizeze la
Ghimbav în siguranţă. Acum, după
30 de ani, vom rememora o parte
din povestea el icopterului
misterios.
CONSTRUIREA ŞI TESTAREA
Denumit IAR-317Airfox, elicop-
terul a fost construit la Întreprin­
derea de Construcţii Aeronautice
I.C.A. din Ghimbav-Braşov. Con­
ceput ca un elicopter de atac, el a
fost realizat cu peste 30 de ani în
urmă, construindu-se un singur
exemplar. Au mai circulat unele
informaţii despre el, dar mai multe
date oficiale şi detaliate despre
această realizaredevârf a Industriei
AeronauticedinRomânianuau fost
date publicităţii.
Elicopterul IAR-317 Airfox s-a
născut din ambiţia profesională a
unora dintre inginerii şi tehnicienii
de la I.C.A. Braşov şi dorinţa
României de a realiza un elicopter
exclusiv pentru utilizare militară şi
a fost realizat prin modificarea eli-
copterului IAR-316Alouette III care
se fabrica în licenţă Aerospaţiale –
Franţa. Realizarea prototipului
IAR-317Airfox ademarat la începu-
tul anului 1984 subdirecta coordo-
nare a directorului tehnic
Ion
GEORGESCU,
proiectarea fiind
coordonatăde
ingineriiGheorghe
MITREA,
şeful atelierului de pro-
iectare şi
Ion DOBRE
responsabil
de proiect, iar montajul general şi
încercările la sol şi în zbor au fost
asigurate de secţia de montaj
condusă de
inginerul Traian
TOMESCU
şi Secţia de Instalaţii
Electrice, Radio şi Aparate de bord
condusă de
inginerul Neculai
BANEA
. A fostmodificată geome-
tria părţii din faţă a fuzelajului şi
cabina, prin amenajarea a două
locuri pentru pilot şi copilot în
tandem (unul în spatele celuilalt).
S-a urmărit reducerea secţiunii
transversale pentru reducerea
vulnerabilităţii laproiectileşi pentru
aseputeamontamitraliere, rachete
şi alte tipuri de armament. După
realizarea la atelierul Prototip a
cabinei şi structurii la începutul lunii
august a anului 1984 s-a început
montajul. Îmi amintesco întâmplare
care a avut ca rezultat montarea
elicopterului într-un timp record,
respectiv de o lună de zile, ca
urmare a unui pariu făcut de mine
cu
maistrul Gheorghe VOICU,
carenucredea căacest elicopter se
poatemonta atât de repede. Eram
convins că acest lucru este posibil,
aşa că am făcut un pariu pe o ladă
de bere străină că până la sfârşitul
lunii august elicopterul prototip
IAR-317 Airfox va fi montat şi se va
ridica de la sol. Am trecut la un
programde lucru intensiv şi eu, ing.
Banea Neculai, pe atunci şeful
secţiei electrice şi
ing. Maria
FLORISCA.
Lucram zi şi noapte
alături de oamenii din atelierul de
montaj IAR-316B Alouette III,
condus de
ing. Dan CLUJESCU
, şi
de cei de la atelierul electric şi de la
control. Desenele nu erau toate
gata şi s-au făcutmulteschiţe la faţa
locului. În ziua de 30 august 1984
elicopterul nu avea uşile laterale
terminate, dar restul era gata.
Atunci am discutat cu Neculai
BANEA (înprezent director general
al IAR-Braşov) şi am hotărât că în
acea zi elicopterul va zbura. L-am
scos pe aerodrompe platformH2,
am pus farurile de la un tractor şi
de la o maşină autospecială de
pompieri pe el şi pilotul
Miron
RÂNDETEAN
s-a urcat în cabină.
Eu am rămas la sol sprijinit cu
mâinile pe elicopter în locul unde
ar fi trebuit să fie uşa din partea
stângă.Ne-amînţeles să-l pornescă,
să-l ridicede lasol celmultunmetru
şi să aterizeze. Doar că s-a ridicat
puţin mai sus decât stabilisem, cu
mineatârnat deel şi amputut simţi
că nivelul trepidaţiilor era unul
normal, iar pilotul a sesizat tendinţa
de înclinarepe stânga. După aceea
a aterizat fără incidente şi astfel am
câştigat pariul. După ceamconsta-
tat că este funcţional, elicopterul a
fost băgat înhangar şi până în luna
februarie1985nu s-amai zburat, în
această perioadă fiind montate
uşile şi instalaţia de armament.
Testele şi probele de zbor desfăşu-
rate între februarie şi mai 1985 au
fost corespunzătoare şi elicopterul
a fost pregătit pentru a participa la
ceamaimareexpoziţieaeronautică
din lume, salonul Aeronautic 1985
de la Paris-Le Bourget.
RECUNOAŞTERE ÎN PRESA
INTERNAŢIONALĂ
La 29 mai 1985 elicopterul
prototip IAR-317 Airfox, pilotat de
Cezar RUSU
a plecat în zbor la
Paris- Le Bourget. Până atunci eli-
copterul prototip IAR-317 Airfox
zburase 100 de ore. La Le Bourget
a fost primit foarte bine de specia-
lişti şi a fostprimul elicopter înarmat
din fostul lagăr comunist care era
prezent în public. Presa de specia-
litate din străinătate a comentat
evenimentul şi vomgăsi în raportul
din anul 1985 al şefului atelierului
de proiectare, ing. Gheorghe
MITREA care a condus delegaţia
I.C.A. Braşovdinmai 1985, referinţe
despre această realizarea Industriei
Aeronautice din România. „
Elicop­
terul s-a deplasat în zbor dus-întors
IAR-317 Airfox
Ing. Traian
TOMESCU,
Preşedinte AGIR Braşov,
vicepreşedinte ASAB
AMINTIRI DESPRE ELICOPTERUL PROTOTIP
ISTORIE
INTEGRITATE – DEVOTAMENT – TENACITATE
CER SENIN
Nr. 4 (151)
2017
w w w . r o a f . r o
30
|