|
19
CER SENIN
Nr. 2 (149)
2017
w w w . r o a f . r o
INTEGRITY – COMMITMENT – TENACITY
operaţională cerută. Numărul orelor de zbor a
scăzut în acea perioadă de la câteva mii în anii
1960–1970, la câteva sute. Teoretic, înanii 1986,
1987, 1988, unui pilot îi reveneau, în medie 10
ore de zbor într-un an. Este perioada în care a
fost înfiinţată încadrul aerodromului gospodăria
agricolă, având rolul de a suplini lipsa unor
produse indispensabile hrănirii personalului şi
trupei.
Maimult, evenimenteledezbor sunt anche
tate într-un mod poliţienesc, aplicându-se
pedepse radicale. Ordinul era „să nu mai cadă
avioane”, de parcă cineva şi-ar fi dorit aşa ceva.
După anul 1990, activitatea s-a desfăşurat
pe coordonate similare perioadei dinaintea
evenimentelor din1989până înanul 1995, când
a început un amplu şi complex proces de res
tructurare a Forţelor Aeriene Române. În acest
context, începând cu anul 1997, o escadrilă a
început un antrenament intensiv pentru a fi în
măsură sădesfăşoaremisiuni încomuncu forţe
NATO. În aces scop, s-a început un program
special de antrenament care avea să conducă la
obţinerea unui înalt nivel de interoperabilitate,
iar escadrila de aviaţie vânătoare – bombar
dament a fost complet înzestrată cu avioane
MiG – 21 LanceR.
La niciun an de la demararea programului
demodernizare, în1998, escadrilelede laBorcea
execută primele exerciţii internaţionale de
forţe aeriene, demonstrând abilităţile noului
LanceR, iar profesionalismul piloţilor români
începe să fie recunoscut în mediile Alianţei
Nord-Atlantice.
Odată cu operaţionalizarea escadrilelor, au
loc transformări profunde şi în concepţia de
organizare şi funcţionare a unităţilor de aviaţie.
Dupămai multe formule de organizare, în anul
2000estecreatăBaza86Aeriană, care integrează,
pentru prima dată, elementele acţionale, sub
unităţile de sprijin şi asigurare, sistemele de
comandă şi control. „Borcea”, cum îi spun avia
torii, devine astfel prima unitate de aviaţie din
România organizată după model NATO.
Experienţa obţinută în cadrul exerciţiilor
internaţionalefacedinBaza86Aerianăelementul
de referinţă pentru perioada următoare. Astfel,
an de an, această unitate reprezintă Forţele
Aeriene Române în cadrul unor exerciţii inter
naţionale, a căror complexitate şi angajament
sunt tot mai mari.
În2000, Baza 86Aerianăparticipă la celmai
mare exerciţiu de forţe aeriene din lume, NATO
AIR MEETING – NAM, în Turcia, unde obţine
rezultate remarcabile.
An de an, se derulează tot mai multe pro
grame de pregătire în comun cu forţe aeriene
ale statelor membre NATO.
Cooperarea cu Forţele Aeriene Franceze şi
ForţeleAerieneRegaleBritanice, prinexerciţiile
VOLFAC, Chasseur Accompli, Lone Kite, Lone
Cheetah, LoneFoil, aduceun remarcabil plusde
experienţă operaţională. Începând cu 2006 şi
Forţele Aeriene ale SUA staţionate în Europa –
USAFE – încep un program de antrenament
comun cu piloţii români.
În anul 2004, ca urmare a desfiinţării Bazei
57 Aeriană, Baza 86 Aeriană Feteşti ia în
subordine o escadrilă de elicoptere, dislocată
pe aerodromul Mihail Kogălniceanu, între
gindu-şi astfel gama de misiuni cu cele de
evacuare, căutare şi salvare, transport şi inter
venţie umanitară.
Ca recunoaştere a importanţei unităţii, în
2006 Baza 86 Aeriană Feteşti este nominalizată
pentruafiunadinceledouăunităţi reprezentative
ale Armatei, în cadrul evaluării periodice efec
tuate de delegaţiile celor cincizeci şi două de
state semnatare ale Documentului de la Viena
1999, referitor lamăsuriledecreşterea încrederii
şi securităţii în Europa, sub egida OSCE.
Înconformitate cuDispoziţia StatuluiMajor
General nr.G(S) 668-677din21.05.2010, începând
cu data de 01.07.2010, iese din vigoare statul de
organizare al Bazei 86 Aeriene şi se constituie
Flotila86Aeriană subordonată StatuluiMajor al
Forţelor Aeriene, precum şi Secţia 922 Mente
nanţăEchipamenteMilitareşi Secţia913Logistică
subordonateCentrului 911Mentenanţă, respec
tiv Comandamentului Bazei 91 Logistice.
Începândcu27.07.2011, caurmareasolicitării
înaintate şi înbazaaprobării CP
3
-3477, seatribuie
Flotilei 86 Aeriene, continuatoare a tradiţiilor
Regimentului 206 Aviaţie Vânătoare Tactică
Reactivă, denumirea onorifică „Locotenent
aviator Gheorghe Mociorniţă”.
În afară de misiunile principale specifice,
Flotila 86 Aeriană a desfăşurat şi acţiuni de
intervenţie ladezastre, înspecial, pentrusalvarea
şi ajutorareapopulaţiei după inundaţiiledinanii
2006 şi 2010, precumşi după căderilemasivede
zăpadă din 2005 şi 2012.
Odată cu decizia de achizi
ț
ionare a avio
nului multirol F-16, unitatea a intrat într-un
ampluproces de transformare. Astfel, începând
cu aprilie 2013, o mare parte din personal
ș
i
tehnică î
ș
i desfă
ș
oarăactivitateapeaerodromul
Mihail Kogălniceanupentru asigurarea zborului
avionului MiG-21 LanceR.
De la 1 decembrie 2013, unitatea revine la
denumirea de Baza 86 Aeriană „Locotenent
aviator Gheorghe Mociorni
ț
ă”.
În octombrie 2016, o altă premieră: intrarea
în serviciul For
ț
elor Aeriene a avionului F-16.
Baza 86 Aeriană primea avioanele în haine noi.
Pista eramodernizată, au apărut hangare noi
ș
i
alte capabilită
ț
i la nivel NATO.
Înprezent, Baza 86Aerianăpoate îndeplini,
sub comandă NATO, întreaga gamă de misiuni
aer-sol (interdicţieaeriană, sprijinaerianapropiat,
neutralizarea apărării antiaeriene inamice) şi
aer-aer (interceptare, luptă aeriană, serviciu în
aer şi escortare). De asemenea, poate îndeplini
în bune condiţii misiuni de cercetare-recu
noaştere şi are capacitatea de a executa bom
bardamente cu arme inteligente şi muniţii de
mare precizie – ghidate prin laser şi sisteme în
infraroşu.
Înpofidaunor renun
ț
ări, agreută
ț
ilor de tot
felul, departe de bucuriile pe care
ț
i le oferă
marile ora
ș
e, izola
ț
i în ar
ș
i
ț
a toropitoare a
Bărăganului, prin colburi de praf
ș
i tină ori prin
viscol
ș
i troiene, mul
ț
i au ales să-
ș
i construiască
ș
i chiar să-
ș
i încheie cariera în această unitate.
Zi normală de zbor pentru echipajul MiG-21
Înfiinţarea Bazei 86 Aeriană se împleteşte cu începuturile aviaţiei reactive de luptă
prin exploatarea avionului MiG-15
ANIVERSARE