Antrenamente, profesionalism și responsabilitate în cadrul operației EUFOR Althea

Militarii din cadrul detașamentului de 4 elicoptere IAR-330 de transport, cercetare și evacuare medicală „Dacian Pumas” rotația a II-a, au efectuat primele misiuni de zbor, în Camp Butmir, Sarajevo, în cadrul operației EUFOR Althea. Acestea au constat în misiuni de recunoaștere, trolieri, antrenamente MEDEVAC și misiuni de transport. 

GALERIE FOTO

Locotenent-comandorul Alexandru Fechete, pilot-șef în cadrul detașamentului, a aşteptat cu nerăbdare primele misiuni de zbor, deoarece consideră că acestea reprezintă şi primele trepte pe care detașamentul aflat la rotația a II-a le urcă pentru preluarea responsabilităților în cadrul operației EUFOR Althea. Totodată, mărturisește că aceste misiuni reprezintă și aplicarea cunoștințelor dobândite și antrenate în cadrul perioadei de pregătire din Baza 95 Aeriană Bacău până la dislocarea în teatrul de operații.

România și-a asumat participarea în cadrul EUFOR cu un detașament format din 4 elicoptere IAR-330 pentru îndeplinirea misiunilor de transport, cercetare și evacuare medicală. În cadrul acestui mandat detașamentul poate executa misiuni și poate acționa în sprijinul forțelor EUFOR și a populației din Bosnia și Herțegovina. 

Pe lângă provocările specifice dislocării în teatrul de operații au apărut și o serie de provocări datorate activităților care au trebuit sincronizate într-un timp foarte scurt. 

„Activitățile desfășurate pe timpul procesului de alarmare a serviciului de evacuarea medicală 24/7 au reprezentat cea mai mare provocare pentru personalul din cadrul detașamentului, dar consider că ne-am descurcat foarte bine și am reușit să ne adaptăm la condițiile de aici foarte repede. Zborul în echipaj reprezintă o provocare în sine, deoarece pe lângă responsabilitățile pe care pilotul comandant le are față de obiectivele misiunii, intervin și responsabilitățile pe care le are față de echipaj. În consecință, consider că fiecare persoană din cadrul echipajului reprezintă un element esențial pentru îndeplinirea cu succes a misiunii, echipa înseamnă «noi» și nu «eu». Totodată, nu trebuie să uităm că personalul tehnic care se ocupă de mentenanța și pregătirea aeronavei de zbor reprezintă elementul decisiv pentru desfășurarea misiunii, dar este structura cea mai puțin vizibilă”. 

Locotenent-comandorul Alexandru Fechete consideră că „Norocul îi ajută pe cei îndrăzneți”și nominalizează ca elemente esențiale în îndeplinirea cu succes a tuturor misiunilor și provocărilor cooperarea, înțelegerea și tenacitatea, fiind plăcut surprins de dedicarea personalului detașamentului. 

Pentru locotenent-comandorul Vasile-Florin Radu, pilot-șef în cadrul patrulei de elicoptere, primele zboruri efectuate în teatrul de operații din Bosnia și Herțegovina au reprezentat o combinație de adaptare și responsabilitate crescută. Fiind dislocat pentru prima dată într-un astfel de mediu operațional internațional, mărturisește că a fost conștient de importanța misiunilor și de standardele ridicate impuse.

„Una dintre principalele provocări identificate încă din primele două săptămâni de misiune a fost adaptarea la specificul terenului – zona de operații fiind preponderent montană. Relieful accidentat influențează semnificativ planificarea și executarea zborurilor, mai ales din punct de vedere al condițiilor meteo schimbătoare, vizibilității reduse și limitărilor legate de locurile de aterizare. Acest tip de teren impune o atenție sporită în gestionarea traiectelor de zbor. De asemenea, ne solicită să fim flexibili, să luăm rapid decizii și să folosim la maximum experiența și pregătirea acumulate”.

Pe parcursul dislocării își propune să îndeplinească cu profesionalism toate sarcinile încredințate și să mențină un nivel ridicat de siguranță în executarea fiecărei misiuni. Totodată, își dorește să își dezvolte, în continuare, abilitățile de pilot, în condiții reale de operare și să valorifice experiența acumulată.

„În opinia mea, elemente esențiale pentru îndeplinirea cu succes a misiunilor și gestionarea provocărilor sunt pregătirea temeinică și continuă, coordonarea și comunicarea eficientă în echipă și adaptabilitatea la condițiile de mediu și operaționale. În zbor, coeziunea echipajului asigură siguranța și eficiența misiunii — de la comunicare clară în cabină, până la aplicarea precisă a procedurilor în condiții de operare solicitante. Fiecare membru are o responsabilitate clară, iar succesul misiunii depinde de încrederea reciprocă și de capacitatea de a reacționa coordonat în orice situație. La sol, echipa are un rol la fel de important — de la planificarea atentă a misiunii, verificările tehnice ale aeronavei, până la coordonarea cu forțele din teren sau cu partenerii internaționali. Fără această muncă riguroasă din spate, executarea zborului nu ar fi posibilă în condiții de siguranță. Fiecare reușită este rezultatul unei munci de echipă bine sudată, în care fiecare își cunoaște rolul și contribuie la obiectivul comun.

Pentru mine, această misiune reprezintă, atât o provocare profesională, cât și o oportunitate de dezvoltare personală. Efortul colectiv, colaborarea cu partenerii internaționali și responsabilitatea pe care o implică fiecare zbor mă motivează să dau tot ce am mai bun”.

Deviza după care se conduce este și deviza Forțelor Aeriene Române – integritate, devotament, tenacitate, incluzând și lucrul în echipă, care este un aspect foarte importat în succesul oricărei misiuni. Își dorește ca, pe durata acestei operații, să contribuie cu profesionalism și dedicare la îndeplinirea obiectivelor stabilite.

Pentru căpitan Radu Gârbea, participarea la o astfel de operație în Bosnia și Herțegovina în calitate de meteorolog aeronautic vine cu provocări specifice și oportunități de dezvoltare profesională. Climatul montan și instabilitatea atmosferică din timpul sezonului cald impun un nivel ridicat de precizie în prognoze și o adaptare rapidă la schimbările bruște ale vremii: „În sezonul cald, una dintre cele mai mari provocări meteorologice pentru misiunile de zbor în Bosnia și Herțegovina este instabilitatea atmosferică accentuată, care favorizează formarea norilor cumulonimbus. Acești nori generează fenomene severe, precum furtuni puternice, descărcări electrice, grindină și turbulențe intense, ce pot compromite siguranța zborului. Pe lângă acestea, relieful muntos intensifică turbulențele orografice. De asemenea, ceața și fumul de la incendiile de vegetație reduc vizibilitatea, iar temperaturile ridicate scad densitatea aerului, afectând performanțele aeronavelor. Schimbările rapide ale vremii în această regiune necesită o monitorizare continuă și o planificare riguroasă pentru a asigura siguranța misiunilor”. 

Pentru căpitan Gârbea obiectivul principal constă în furnizarea unor prognoze precise și actualizate de câte ori este nevoie, astfel încât fiecare misiune să se desfășoare în condiții de siguranță.

Cei trei colegi participanți la operația EUFOR Althea sunt absolvenți ai Academiei Forțelor Aeriene „Henri Coandă” din Brașov, promoția 2009-2012, și ai Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” din Alba Iulia, promoția 2005-2009.

Text: Mădălina Burlacu
Foto: Mădălina Burlacu, Denis Dobre

Articol apărut în ediția nr. 2/2025 din CER SENIN