CER SENIN
Nr. 3 (150)
2017
w w w . r o a f . r o
54
|
INTEGRITATE – DEVOTAMENT – TENACITATE
La jumătatea lunii iulie,
sublocotenentul Alexandru
IAROSLAVBERACZKOaplecat în
SUA pentru a participa la un
programde pregătire cu durata
de14luni. AbsolventalAcademiei
ForţelorAeriene
„
HenriCoandă"
promoţia 2016, el a urmat anul
acesta cursul de bază în Şcoala
de Aplicaţie a Forţelor Aeriene,
apoi a fost încadrat pe prima
funcţie la Baza 86 Aeriană
„Gheorghe Mociorniţă”. Înainte
de a-şi lua funcţia în primire,
tânărul pilot a aplicat şi a fost
selectat pentru a participa la
cursul Aviation Leadership
Program, la Columbus Air Force
Base din Statele Unite.
Înainte de plecare ne-a
împărtăşit povestea sa.
„Provin dintr- o fami l ie
monoparentală, iar în mijlocul
perioadei liceului amzis căe timpul
să îmi creionez un drum în viaţă.
Cum de mic copil eram atras de
acele
păsări de duraluminiu
, m-am
hotărât să îmbrăţişez zborul.
Aviaţia militară a fost prima
şi singura oportunitate care mi
s-a oferit. Am încercat, a fost ca
la poker,
all in
, adică nu amavut
unplanderezervă.
Cupuţinnoroc
am fost admis. Au fost trei ani
frumoşi încareamluat cea fostmai
bun din academie. Am încercat să
îmi las şi eu urma acolo, am fost
preşedinteleAsociaţiei Studenţilor
Militari dinBraşov şim-am implicat
în dezvoltarea metodologiilor
pentru învăţământul centrat pe
student,metodologii careurmează
modelul absolventului.
Considercăperioadaacademiei
a fost un strict necesar benefic, cu
plusuri şiminusuri, oexperienţăpe
care aş lua-o de fiecare dată de la
început. Iar prima sesiune de
practică la Boboc a fost mai mult
decâtmăaşteptam.Aveamplăcerea
să stau dimineaţa în spatele navei
la pornire, să simt mirosul de
carburant ars şi puterea avionului,
eraoatmosferăpecaredoar cei care
o trăiesc o pot înţelege… Prima
ieşire la simplă, pe YAK-52 a fost de
neuitat.
Despreprogramul depregătire
pot spune că va dura aproximativ
14 luni şi face trecerea de la zborul
de bază la cel avansat, adică de la
basic flight
spre
iniţial
şi
advanced
flight training
. Instruirea se face pe
avionul T-6 Texan, cu peste 100 de
oredezbor, şi cuprindetoatetipurile
de exerciţii: acrobaţie de bază,
formaţie, zboruri perutededistanţă
mare. Cel puţinastami-aupovestit
colegii careaumaiparticipat laacest
program“.
Tânărul sublocotenent va fi
plecat de acasă destul de mult,
iar familiacusiguranţă îi vasimţi
lipsa.
„Sunt căsătorit deunan, amun
băieţel sănătos de 3 luni, care
probabil va învăţasămeargă în lipsa
mea.
Dar familia mă susţine, iar eu
îmi doresc să fiu în măsură să
echilibrez viaţa familială cu cea
profesională. Am făcut pasul cel
mare de a-mi forma o familie de la
ovârstă fragedă, dar credcă în timp
se va dovedi o alegere bună. Mai
târziu, cândpoatecariera îmi vacere
mai multe sacrificii, de exemplu să
mămut înaltă regiune, deja copilul
va fi mare. Am luat în calcul şi asta,
şi sper să fie o reţetă cât mai bună.
În SUA mă voi concentra pe
învăţat, mi-am rezolvat toate
problemele administrative înainte
deplecare. Sunt încrezător căorice
problemăapărutăpeparcurspoate
aveamultesoluţii, chiar şi ladistanţă,
important estesăcomunicămbine.
Iau exemplul oamenilor care au
experienţa teatrului de operaţii la
activ, cupeste14 luni încareaustat
departede familie, şi aureuşit totuşi
să se descurce.
Acum, pe picior de plecare, aş
dori să le mulţumesc tuturor celor
care şi-au lăsat amprenta asupra
mea,m-au influenţat pozitiv în „ale
zborului taină”, au fost câteodată
acel „duş rece” de care am avut
nevoie: instructorii, comandantul
de batalion şi comandantul
Academiei, domnul general
Bucinschi. Dumnealor ne-auajutat,
pe toţi dinpromoţie, şi au fost acolo
la nevoie, ne-au format conform
unui model de ofiţer. Sunt foarte
recunoscător familiei pentrucămă
susţine întotdeauna şi nu îmi taie
aripile.
Acum rămâne să dovedesc
pentruceamfostselectat.
Doresc
să reprezint cu responsabilitate
Forţele Aeriene Române peste
hotare în această perioadă”.
Îi dorim să exploateze la
maximumaceastăoportunitatede
dezvoltare profesională!
Despre Aviation Leadership
Program
Pe baza unui test de engleză
ALCPT prealabil, Forţele Aeriene
propun trei studenţi piloţi pentru
participarea la curs. Aceştia vor
susţine un interviu telefonic cu
comisia din SUA, care în final
desemnează un participant.
Programul are 3 etape de
pregătire:
1. un curs de familiarizare cu
terminologia specifică, de aviaţie,
tehnicapilotajului, convorbiri radio
etc.;
2. două luni de pregătire la sol,
curs de specialitate unde învaţă
navigaţie aeriană, aerodinamică,
c u n o a ş t e r e a a e r o n a v e i ,
meteorologie etc.;
3. ultima etapă o reprezintă
pregătirea practică la zbor, care va
dura atât cât este necesar până la
finalizarea orelor planificate.
Dupăfiecareetapădepregătire
se susţine examen/testare
computerizată.
Cursul aredrept scoppregătirea
în comun şi consolidarea relaţiilor
între Forţele Aeriene SUA şi forţele
aerieneale statelormembreNATO,
punându - se accentu l pe
dezvoltarea competenţelor de
leadership şi lucrul în echipă.
În echilibru:
pilot, cursant, familist
Locotenent Laura CREŢU
PROFIL DE PROFESIONIST