Page 21 - CER SENIN nr 2-2017

Basic HTML Version


|
21
CER SENIN
Nr. 2 (149)
2017
w w w . r o a f . r o
INTEGRITY – COMMITMENT – TENACITY
Căpitan Laura ISTRATE
Adrian SULTĂNOIU
Marţi, 28 februarie a.c., pi­loţii
Escadrilei 53 Vânătoare au executat,
pentru prima dată pe teritoriul naţi­
onal, misiuni de reali­men­tare în aer a
avioanelor F-16 Fighting Falcon.
Operaţiunile de realimentare s-au
rea­lizat cu un avion cisternă KC-135
Stratotanker, aparţinând 100
th
Air
Re­fueling Wing din cadrul USAFE
(United States Air Forces in Europe),
avion special destinat pentru rea­
lizarea realimentării în aer a avioanelor
cu reacţie.
Zborurile de realimentare s-au
exe­cutat la o altitudine de aproximativ
7.000-10.000 de metri, atât pe timp
de zi, cât şi pe timp de noapte. Auto­
nomia de zbor a aeronavelor de luptă
F-16 Fighting Falcon este de apro­xi­
mativ trei ore, iar după realimentarea
în aer, proces care durează câteva
minute, timpul de zbor creşte cu două
ore.
Piloţii români au primit calificarea
pentru realizarea unor astfel de pro­
ceduri în cadrul Cursului de trecere
pe aeronava de luptă F-16 Fighting
Falcon, în Portugalia.
Desfăşurarea unei astfel de ope­
raţiuni implică o sincronizare perfectă,
între aeronava care este realimentată,
denumită generic „aeronavă primi­
toare”, şi aeronava cisternă. Pentru a
re­aliza această sincronizare, „aeronava
primitoare” trebuie să se poziţioneze
la câţiva metri în spatele aeronavei
cisternă şi mai jos decât aceasta şi să
zboare cu aceeaşi viteză şi înălţime
pe tot parcursul procesului de transfer
al combustibilului. Atât aeronava
cis­ternă, cât şi aeronava (sau aerona­
vele) „primitoare” zboară în formaţie
standard şi sunt în permanenţă sub
controlul şi monitorizarea structurilor
de dirijare ale traficului aerian, res­
ponsabile de controlul şi siguranţa
zbo­rurilor în zona sau ruta respectivă.
Scopul realimentării în aer constă
în creşterea razei tactice de acţiune,
mărirea timpului de zbor (datorită
faptului că aeronava nu mai este
nevoită să se întoarcă în bază pentru