Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat şi atac uşor a fost demarată în anii '70, fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România. Primul prototip realizat a efectuat primul zbor în 21.12.1985. IAR-99 este un avion integral metalic, simplu din punct de vedere constructiv. Au fost construite 3 prototipuri unul dintre acestea fiind folosit pentru testele de anduranţă.
Avionul IAR-99 a intrat în serviciul Forţelor Aeriene în anul 1988, are o bună manevrabilitate şi este considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Motorul turboreactor Rolls-Royce Viper este robust şi fiabil şi este acelaşi care a echipat avionul de atac IAR-93.
Dotările includ computer de bord, Head-up şi Head-down Display, sistem de navigaţie inerţial/GPS, HOTAS, staţie radio.
Sistemul de transfer de date procesează datele de navigaţie primite via datalink de la un alt avion sau staţie de sol echipată cu acelaşi sistem. Această informaţie este prezentată pe un ecran „radar virtual ”simulat în cabină, astfel încât pilotul se poate antrena în folosirea radarului fără ca avionul să fie echipat cu un radar.
Avionul este în producţie pentru Forţele Aeriene Române, iar versiunea modernizată IAR-99 Şoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.
Pentru protecţie avionul este prevăzut cu o staţie de avertizare radar, dipersor de capcane termice si dipoli, precum şi container cu echipament pentru contramăsuri electronice.